Hong Kong’s Move to Overhaul RTHK Fans Fears of Media Crackdown


HONG KONG — The Hong Kong government on Friday called for the city’s public broadcaster to be more tightly supervised by government-appointed advisers, in what pro-democracy activists say is the authorities’ latest move to limit freedom of the press.

The government issued a 157-page report accusing Radio Television Hong Kong, an outlet that has often reported critically on officials, of lacking transparency and objectivity.

The report came hours after the government announced that the head of the public broadcaster would leave his post six months early. His replacement is a civil servant from outside the broadcasting service with no journalism experience.

For supporters of Hong Kong’s beleaguered pro-democracy movement, RTHK’s troubles signaled the fate of independent journalism under an intensifying crackdown on dissent. Often compared to the BBC, the broadcaster is government-funded but is promised editorial independence in its charter.

Hong Kong’s communications authority last year ordered the broadcaster to discipline employees on a political satire program after ruling that a skit had insulted the police force. (The program itself was later suspended.) In August, RTHK removed a podcast that featured an interview with a well-known activist after the authorities warned that it could violate the security law.

Three months later, the police arrested Choy Yuk-ling, an award-winning RTHK producer who had made the documentary about the mob attack.

One prominent establishment lawmaker has suggested that RTHK be folded into the government’s public relations department. Pro-Beijing figures have filed thousands of complaints against the station and staged protests outside its offices.

Carrie Lam, Hong Kong’s chief executive, said this month that the number of substantiated complaints against RTHK in recent years was “unacceptable.”

“My position is that RTHK greatly needs to be improved,” she said. “There are many things in Hong Kong that need to be set right.”

The government’s report was the product of a seven-month review, which officials announced last spring in response to “wide public concern” about the broadcaster’s performance. The review was led by a senior civil servant, Jessie Ting Yip Yin-mei, whom Mrs. Lam said was known as her “favorite.”

The report called RTHK’s editorial processes “seriously inadequate” and said that there was no clear mechanism to ensure “proper handling of sensitive/controversial issues.” It also accused RTHK of offering “no assurance” that public complaints were investigated impartially.

It criticized the broadcaster for not actively seeking advice from its government-appointed Board of Advisers. The board is led by figures with close ties to Beijing.

The report said that RTHK should keep written records of how coverage decisions are made, cultivate a stronger relationship with the advisory board and ensure that the editor in chief plays a more active role in shaping coverage.

Some wonder how that more active role will play out under the newly announced head, Patrick Li. While the departing editor in chief, Leung Ka-wing, had worked as a reporter and editor at multiple…



Read More: Hong Kong’s Move to Overhaul RTHK Fans Fears of Media Crackdown

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Live News

Get more stuff like this
in your inbox

Subscribe to our mailing list and get interesting stuff and updates to your email inbox.

Thank you for subscribing.

Something went wrong.